Recensera dina favoritböcker››

User Score
3.0
(1 votes)
Click to vote
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/10 (1 vote cast)

En ny bok av Dan Brown, Robert Langdon är tillbaka lagom att ta över topplistorna till julhandeln. Visst låter det både kul och spännande! Eller inte. Jag kan tyvärr inte med gott samvete lägga den här på högen av boktips. Det är för mycket som känns igen. Det är för mycket samma gamla sång för att bli riktigt intressant. Dan skriver spännande, det måste man ge honom. Och han har förmågan att ta en med på en resa när man läser hans böcker. Så har det varit ända sedan Da Vinci koden. Tyvärr börjar den resan Robert Langdon tar med en på kännas lite som att åka till Mallis, igen. Och igen. Precis som i DaVinci koden, Inferno och Änglar och Demoner så är det en vän/före detta elev till Langdon som presenterar problemet Langdon måste lösa. Vännen har kommit på en hemlighet som kommer förändra sättet vi ser världen på. Samtidigt försöker någon annan superskurk/världsomspännande organisation stoppa att det här kommer ut. Är det inte spioner så är det kyrkar så är det någon annan slags frimurarlik organisation. Robert och gärna en ung vacker tjej (som är expert på området) måste ta sig till en massa kända konstverk eller viktiga historiska byggnader för att hitta ledtrådar som kan ta dem fram till slutet där vi får reda på vad resten av världen inte vet ännu. Han gör det ganska spännande men tyvärr har ingen av hans böcker efter Da Vinci-koden fått den här hemligheten att framstå som stor eller hemskt mystisk. Nu har det hänt så många gånger att jag inte är säker på om jag kommer hoppa på hans nästa resa. En positiv sak är dock att jag alltid lär mej något historiskt i hans böcker. Det är alltid någon liten detalj som man plockar med sen. Kanske inte värt att läsa 520 sidor för, men ändå. Jag skulle tyckt om dem om vi hade använt dem som skolböcker i historia. Dan Browns böcker skulle i och för sig kanske kunnat få mig mer intresserad av historia i skolan, men när det gäller att ta tid från mitt skönlitterära läsande så hoppar jag hellre på något mer modernt. Kanske något av Lee Child eller Jeffrey Deaver.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]