Recensera dina favoritböcker››
Recensera dina favoritböcker. Bli medlem så kan du logga in och recensera dina favoritböcker. Dela med dig av dina allra bästa läsupplevelser. Eller vad sägs om... Begynnelse, Dan Brown

Skriv en bokrecension

Det är aldrig för sent att lära sig mer om hur man skriver en bokrecension. gammal som ung, alla har nytta av att ställa relevanta frågor om en text som man läst. Det är inte bara till läsuppgifterna i skolan eller för att sammanfatta något du läst till jobbet. Går du igenom de här frågorna några gånger efter att du läst en bok så kommer du börja se nya böcker du läser på ett nytt sätt. Det ger ett större djup till historierna du läser, och kanske också en större förståelse. Både till historien och vad författaren kan ha haft för motiv med att skriva boken. Det viktigaste är inte att sätta ett betyg på boken. Vi är väldigt delade till hur och vad man borde gradera upplevelsen av att ta sig igenom en bok och vet att det inte alltid är så lätt som att bara sätta en siffra. Ibland vill man kanske bara säga om en bok är läsvärd eller inte. Och ibland vill man kanske sätta en siffra med decimaler för att verkligen kunna särskilja den från andra upplevelser man haft när man upplevt ett äventyr fångad i en berättelse i en helt annan värld i en helt annan tid. Ja ja, vad anledning än är till att du vill skriva recensioner, att kunna ge ordentliga boktips, tjäna pengar, skriva för tidningar eller vad det nu kan vara så hoppas vi att du hittar något bra tips här.

Här kommer i alla fall en jättekort introduktion till hur du skriver en bokrecension:

1. Inkludera titeln och författarnamnet och fånga läsaren med din första mening i recensionen.
  2. Beskriv kort vad boken handlar om. Inte längre än några meningar.
  3. Gå igenom vad du tyckte om boken. Tyckte du om den eller ogillade du den. Och i så fall varför. Vilken/vilka av karaktärerna tyckte du om? Kändes de verkliga? Vilken del av boken tyckte du mest om? Vilka känslor väcktes i dig när du läste den? Vad tyckte du inte om i boken? Något som inte hängde ihop eller som inte kändes trovärdigt och i så fall varför.
  4. Vilken genre hör boken till, är den typisk för den genren eller sticker den ut?
  5. Finns det ett genomgående tema i texten?
  6. Håller boken vad den lovar? Blake Snyder beskriver i ”Save The Cat” en passage i alla historier som han kallar för fun & games. Det avsnittet i historien som håller var titeln/omslaget/baksidestexten lovar. Omslaget till Stephen Kings Det lovar avsnitt av ren och skär skräck, Clowner som skrämmer barn. Den Oändliga Historien lovar ett äventyr där huvudpersonen rider på drakar. Harry Potter lovar dueller mellan trollkarlar och så vidare…
  7. Sammanfatta vad du tyckte om boken och vilka du tycker den passar för att läsa.
  8. Ge den ett betyg. Välj en skala att betygsätta den ifrån och sätt ett betyg du tycker passar för boken.

Så, det var den korta versionen. Hoppas du tar med dej något från den här texten. Har du förslag på saker vi borde lägga till så är det bara att hojta. Recensera väl!